كارشناس امور آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي استان يزد:

53 زوج در مركز مداخله در خانواده پذيرش شدند


یزدفردا "كارشناس امور آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي استان يزد گفت: در شش ماهه ابتداي سالجاري 53 زوج در مركز مداخله در خانواده به منظور كاهش طلاق پذيرش شدند.

مرضيه يگانگي اظهار داشت: مركز مداخله در خانواده به منظور كاهش طلاق در سال 1378 در استان يزد شروع به كار كرد كه هدف اصلي اين مركز حفظ و تحكيم بنيان خانواده مي‌باشد و به زوجين متقاضي طلاق يا داراي اختلافات خانوادگي، خدمات تخصصي مددكاري و روان شناسي ارائه مي‌دهد.

وي طرح كاهش طلاق از طريق ارائه خدمات مشاوره‌اي و مددكاري كاهش آسيبهاي ناشي از طلاق، شناسايي و حل مشكلات خانواده‌هاي آشفته و متقاضي طلاق، شناخت عوامل موثر در طلاق به منظور برنامه ريزي جهت كاهش طلاق، كاهش مشكلات رواني پس از طلاق، فراهم آوردن بستر مناسب به منظور تنظيم روابط فرزندان و والدين و تداوم روابط والدين با كودكان، تعيين صلاحيت والدين براي سرپرستي فرزندان در مواردي كه طلاق آخرين راه است را از ديگر اهداف اين مركز عنوان كرد.

وي با بيان اينكه پذيرش در مركز به دو صورت خود معرف و ارجاعي انجام مي‌شود ادامه داد: بيشترين ارجاعات از دادگستري و شوراي اختلاف است. تيم تخصصي مركز كه شامل مددكار، روان شناس، روان پزشك و كارشناس حقوقي هستند در ابتدا بصورت جلسات فردي و در مرحله بعد بصورت تيمي اقدامات تخصصي را به زوجين ارائه مي‌دهند.

وي افزود: از ابتداي تاسيس مركز مداخله در خانواده به منظور كاهش طلاق در استان يزد تعداد 1 هزار و 274 زوج در مركز پذيرش شدند كه 535 مورد سازش و 387 مورد عدم سازش را در بردارد.

وي گفت: در شش ماهه ابتداي سالجاري 53 زوج در اين مركز پذيرش شدند و از خدمات تخصصي آن برخوردار شدند كه شامل 22 نفر سازش، 5 نفر عدم سازش، 6 نفر عدم همكاري و 20 نفر در دست اقدام مي‌باشد.

يگانگي تصريح كرد: در وهله اول كه زوجين پذيرش شدند اكثرا مشكلات اصلي خود را عدم تفاهم اخلاقي عنوان مي‌كردند ولي با بررسي و جلسات متعدد مشخص مي‌شد كه مشكل اصلي آنان كه منجر به اختلاف شده اعتياد، بيكاري و دخالت اطرافيان بوده است.

وي برآورد نشدن انتظارات زوجين، عدم انتخاب درست و عدم دقت اوليه در امر همسر گزيني را از علل ديگر طلاق دانست.

وي گفت: بيشترين متقاضيان طلاق زنان بودند كه اكثر اختلافات بين سه تا پنج سال اول زندگي اتفاق افتاده است.

كارشناس امور آسيب ديدگان بهزيستي استان يزد اضافه كرد: ‌در شش ماهه ابتداي سال تعداد 534 طلاق در استان ثبت شد كه درصد تغيير آن نسبت به سال گذشته 90/45 درصد مي‌باشد و همچنين در شش ماهه اول سالجاري 7 هزار و 185 ازدواج به ثبت رسيد كه نسبت به سال قبل 76/5- درصد تغيير داشته است.

وي در جهت كنترل و كاهش طلاق به سه سطح پيشگيري اشاره كرد و افزود: در پيشگيري سطح اول توسعه آموزش زندگي خانواده، آموزش پيش از ازدواج، آموزش مهارتهاي زندگي براي آحاد جامعه، تهيه بسته‌هاي آموزشي با هدف افزايش آگاهي زوجهاي جوان و توجه جدي به نقش رسانه‌هاي جمعي در برنامه‌هاي آموزشي ضرورت دارد.

يگانگي ادامه داد: پيشگيري سطح دوم با گسترش مراكز مشاوره خانواده در سطحي وسيع و در دسترس زوجهاي جوان، گسترش مراكز مداخله در خانواده به منظور كاهش طلاق در شهرستانها، گسترش مراكز مشاوره در مراجع حقوقي نيروي انتظامي و قوه قضائيه بايد صورت گيرد.

وي فرهنگ سازي جهت مبارزه با عقايد و باورهاي نادرست، تاسيس مراكز مشاوره رواني و حقوقي براي حل اختلافات حضانت كودكان و درمان عواقب ناشي از طلاق در طرفين و فرزندان را از اقداماتي دانست كه در پيشگيري سطح سوم بايد انجام شود.

وي در پايان با بيان اينكه تمامي خدمات به زوجين متقاضي طلاق و داراي اختلافات خانوادگي در اين مركز بصورت رايگان ارائه مي‌‌‌شود يادآور شد: آدرس مركز مداخله در خانواده به منظور كاهش طلاق در استان يزد خيابان مهدي، كوچه شهيد انتظاري، مركز اورژانس اجتماعي مي‌باشد و مراجعين مي‌توانند با شماره تلفن‌هاي 6252493 و 6254888 تماس حاصل نمايند.

منبع"ایسنا-یزد

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا